Introduktion till ergonomi

Ergonomi är ett område som räknas till tvärvetenskapliga kunskaper. Ergonomi är en blandning av teknik, medicin och beteendevetenskaper. Ergonomi är alltså enkelt förklarat samverkan mellan människa, teknik, organisation och målet är att göra människans välbefinnande och effektivitet så bra och lätt som möjligt när man utför arbete både på arbetsplatsen och i vardagen. Läs gärna vårt blogginlägg om ergonomi på arbetsplatsen, och olika hjälpmedel samt om ergonomiska möss från Mousetrapper, BarMouse och Contour RollerMouse. Se också vår guide till att köpa golvskärmar och bordsskärmar.

Kroppshållning

Kroppshållning är alla de ställningar vi har då vi sitter, står, går och ligger, både när man arbetar och vilar. Vad räknas då som bra ergonomisk kroppshållning? Kroppshållning kännetecknas av att det råder harmoni mellan muskelgrupperna i kroppen. Fram- och baksida men även höger- och vänster halva av kroppen.

Belastningskador får sin början i att kroppen belastas på fel sätt. Dålig lyftteknik, enformigt arbete, dåliga arbetsredskap och felaktigt uppbyggda arbetsstationer är exempel på element som kan orsaka problem och begynnande belastningsskador.

Nedan listan vi några tips på hur du enkelt ger dig själv bättre ergonomi i arbetet men också hemma.

  • Använd arbetsredskapen nära kroppen.
  • Byt arbetsställning. Kan du utföra arbetet stående som sittande?
  • Ta många korta pauser istället för ett par längre. Sitter du under hela arbetsdagen? Under pausen gå en sväng eller drick kaffet stående.
  • Ha roligt.
  • Vila och sov tillräckligt.

Arbetsmiljö och arbetsplatsen

Utformningen av arbetsmiljön spelar stor roll och kan vid dålig planering innebära risker för arbetstagarna. Riskerna för belastningskador och andra skador ökar om det till exempelvis inte finns tillräckligt med utrymme, speciellt i höjdled, att utföra arbetsuppgifter. Är golvet ojämnt och halt ökar riskerna avsevärt för snubbling eller halkningar. Arbetsmiljön kan då försvåra eller hindra arbetstagaren att utföra sitt arbete i säker arbetshöjd eller kroppsställning. Till arbetsmiljön hör också temperatur och ventilation. Att arbeta i hetta eller köld påverkar kroppen. Tillräcklig belysning för att arbetstagarna skall kunna se vad dom arbetar med.

Individuella faktorer

Alla människor är olika och har olika förutsättningar för viss sorts arbete och kan därmed ha större eller mindre behov av ergonomiska hjälpmedel. En arbetstagare löper risk för skador om han eller hon inte har de fysiska förutsättningar som arbetet kräver. Arbetstagaren kan också bära skor, kläder eller annat som negativt kan påverka arbetsuppgifterna. Arbetstagaren kanske inte har den kunskap, färdigheter och den utbildning som arbetet kräver och då faller det på arbetsgivarens bord att tillgodose ergonomin.

När det gäller individuella faktorer som påverkar arbetet så har arbetsgivaren ett ganska stort ansvar. Arbetsgivaren väljer sina arbetstagare och ansvarar för dessa. Vid ett anställningstillfälle har arbetsgivaren ett tufft jobb, att välja rätt. Men även att övervaka och ta hand om sina anställda på ett så bra sätt som möjligt.

Belastningsskador från icke-ergonomiska arbetsställningar

Symptom på belastningsskador kan vara smärta, ihållande värk, domningar och stelhet. Symptomen på belastningsskador växlar från mild till svår. Misstänker man att du själv eller någon annan drabbats så rekommenderas att man uppsöker läkare för att få hjälp. Hjälp med skadan ifråga men också för att kunna förebygga återfall eller att skadan förvärras.

Exempel på behandling av belastningsskador.

  • Försök att avstå eller minska på de uppgifter som orsakar symptom.
  • Prata med arbetsgivaren om möjliga hjälpmedel för att underlätta arbetet.
  • Anti-inflammatoriska, muskelavslappnande och andra läkemedel.
  • Sjukgymnastik och fysioterapi.
  • Avslappningsövningar och regelbunden motion.
  • Massage.
  • Vila. Underskatta aldrig kraften i att vila.

2 reaktion på “Introduktion till ergonomi

  1. Pingback: Bra ergonomiska möss – Jämförelse och test | Blogg

  2. Pingback: Ergonomi på arbetsplatsen | Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *