Ergonomi på arbetsplatsen

Ergonomi kommer från grekiskans ergon som betyder arbete och nomos som betyder lag. Ergonomi kan definieras som läran om hur man optimerar samverkan mellan människa och miljö enligt hur man på bästa sätt kan anpassa arbetet till människan. Detta betyder att man bör ta i beaktande varje människas egna förutsättningar men också begränsningar då arbetssätt, verktyg och arbetsplatser planeras och tas i bruk. Ergonomin uppmärksammar anatomin, fysiologin och psykologin i arbetsmiljön för att åstadkomma en säker, hälsofrämjande, bekväm och effektiv arbetsplats.

Målet med ergonomi är alltså att försöka utforma och förverkliga arbetsmiljön och arbetet med utgångspunkt i människan. Detta t.ex. genom att använda stolar, bord och andra hjälpmedel som är ergonomiskt utformade.

Läs gärna också våra tidigare artiklar, en introduktion till ergonomi och om ergonomiska möss Mousetrapper, Barmouse Slim och Contour RollerMouse. Se också vår guide till att köpa golvskärmar och bordsskärmar.

Belastningsskador – ett arbetsmiljöproblem

Belastningsskador eller belastningssjukdomar är troligtvis det största arbetsmiljöproblemet vi har. I Sverige uppskattas att ca. 1,5 miljoner människor dagligen arbetar i ansträngande arbetsställningar och av dessa anser en fjärdedel att de har besvär som följd av sitt arbete. Sambandet mellan värk i kroppen och arbetsmiljön är tydlig. Belastningsskador uppstår genom tunga lyft, upprepade likadana rörelser och dålig arbetsställning. Även arbetstempot och stressen som följer bidrar till ont i kroppen.

Arbetsgivare har enligt arbetsmiljölagen ansvar för att förebygga sjukdom som t.ex. belastningsskador och olycksfall samt att så långt som möjligt skapa en bra miljö att arbeta i. Större antal kvinnor än män får värk och ont på jobbet. Som huvudorsak kan nämnas att kvinnor har mer ensidiga uppgifter i sitt arbete. Kvinna eller man i arbetsför ålder borde ha kontroll över sitt eget arbete för att själva kunna påverka och förhindra att belastningsskador uppkommer. För att undvika ont i kroppen så behövs kunskap om varierande arbetsställningar, arbetsutrustning och hjälpmedel. Anpassning av arbetstempo och utformning av arbetsplatsen enligt arbetstagarens egna förutsättningar spelar också stor roll.

Arbetar man i en ofördelaktig arbetsmiljö och arbetsställningen inte är den bästa så utsätts kroppen för stora risker. Även uteblivna pauser i arbetet höjer på risken. Risker som permanenta ryggskador, musarm och problem med ögonen som i sin tur bidrar till huvudvärk och utmattning. Utvecklingen av hjälpmedel har dock kommit långt och det finns många sätt att hjälpa sig själv eller sina arbetstagare på.

Dataergonomi

Många sitter vid en dator och arbetar långa stunder eller rentav hela dagen. Detta leder ofta till att man får ont i huvudet, nacke och axlar men i värsta fall också musarm. En dålig arbetsställning kan förebyggas med hjälp av ergonomiska hjälpmedel, utformade just för de som arbetar dagligen vid en dator. Vad skall man göra för att förbättra ergonomin när man sitter vid datorn?

Bättre ergonomi

Det finns massor att ta i beaktande till om man vill förbättra och få sin arbetsplats mer ergonomisk.

  • Bra belysning – är arbetsplatsen för mörk blir kroppen trött.
  • Försök placera din arbetsstation så att solen inte kan lysa rakt i ansiktet eller på skärmen.
  • Variera arbetsställningen. Sitt tillbakalutad, sätt dig som i en kyrkbänk och har du ett höjbart bord ställ dig upp.
  • Ha stöd för hela underarmen.
  • Är dataskärmen på rätt höjd? Övre delen av skärmen bör vara i ögonhöjd.
  • Ta paus, gå ett varv runt kontoret, sträck på dig!
  • Låt kroppen vila ibland och du orkar arbeta effektivare.

När man fått sin arbetsplats så att den är ändamålsenlig och så ergonomisk som möjligt gäller det att se på den egna arbetsställningen.

  • Planera ditt arbete. Sätt in pauser under dagen och se till att ta de pauserna.
  • Arbeta stående ibland om möjligt.
  • Använd fel hand om möjligt.
  • Byt eventuellt ut musen mot en ergonomisk datormus med pekdon mitt framför magen.
  • Försök att sitta med musen rakt framför dig om du har en vanlig mus. Om du sträcker ut armen åt sidan för musen kan det leda till överbelastning.
  • Håll fötterna stadigt på golvet eller köp in ett fotstöd att vila dem på i en ergonomisk ställning.
  • Det rekommenderas att man behöver ett arbetsutrymme som är minst 100 cm brett. Hur stort är ditt?

Vad kan arbetsgivaren göra?

Samhället är stressat, prestationskraven på arbetsplatserna leder ofta till att ingen ger sig tid till pauser. Som arbetsgivare är det då väldigt viktigt att du uppmuntrar de anställda till pauser. Ordna gemensamma korta promenader en gång per dag, pauser med program eller varför inte ta in en massör och låt de anställda bi masserade på arbetstid. Detta kommer säkert att uppskattas av de anställda och på samma gång bli friskare och mer motiverade att göra ett bra arbete. Här kan också tilläggas att det är viktigt att arbetsgivaren lyssnar på de anställda. Gemensamma beslut och planer ger de anställda en känsla av att de är delaktiga och viktiga.

Ergonomiska hjälpmedel

Hjälpmedel är till för att hjälpa. Oftast räcker det med några få hjälpmedel för att du kan inreda din arbetsstation så att du bara ges en möjlighet, att sitta i rätt ställning. Det finns koncepthållare, hållare till laptopen, stöd för underarm och handleder alla till för optimering av arbetsplatsen.

Den ergonomiska datorumusen Mousetrapper

mousetrapper advance svartMousetrapper ger dig variation. Mousetrapper är ett musalternativ som ger dig möjligheten att enkelt byta mellan vänster och höger hand eller använda båda händerna på samma gång. Användningen av Mousetrapper är centrerat och gör att armarna hålls närmare kroppen och arbetsställningen blir mer avslappnad. Belastningen på nacke och axlar minskar och förhindrar uppkomsten av musarm.

Mousetrapper är enkel att använda. Man klickar, scrollar med hjälp av styrmattan. Mousetrapper är också väldigt enkel att ansluta till datorn. Koppla in USB-kabeln och det är klart. Ingen annan installation behövs.

Fördelarna med att använda en Mousetrapper:

  • Motverkar förslitnings- och belastningsskador samt smärtor i leder.
  • Ger möjlighet till variation i arbetsställning.
  • Gör användning av ritprogram enklare.
  • Enkel att installera.
  • Är kompatibel med alla datorer
  • Kan användas med eller utan stöd för underarm och handled.
  • Arbetet utförs med hjälp av Mousetrapper med precision och säkerhet.

Arbetsplatsmatta – StandUp från Matting

röd arbetsplatsmatta matting standupVarför inte skaffa dig en ny och hälsosam vana på jobbet. Om du har ett höj och sänkbart skrivbord kan du flytta stolen åt sidan och lägga på arbetsplatsmattan StandUp från Matting där stolen förut stod och stå när du jobbar. Hjälp dig själv och dina fötter medan du jobbar.

Matting mattan är en ny och mindre matta för kontor utformad för att fungera i samspel med höj- och sänkbara arbetsbord. Arbetsplatsmattan Matting är mjuk, dämpande och avlastande vid stående arbete. Den är snygg och finns i flera färger. Välj den som passar dig. Inga mera joggingskor på jobbet eller onda fötter. Låt en arbetsplatsmatta fördela belastningen på dina fötter och bli piggare.

Mattan kan sopas, dammsugas och rengöras med milda rengöringsmedel.
Kontorsmagasinet har ett stort utbud av ergonomiska hjälpmedel. Allt från ett komplett utbud av ergonomiska möss (tex Mousetrapper), arbetsplatsmattor, dokumenthållare och arm- och handledsstöd till fotstöd och sadelstolar. Vi har de flesta hjälpmedel din arbetsplats kan behöva. Vi hjälper gärna!

En reaktion på “Ergonomi på arbetsplatsen

  1. Pingback: Introduktion till ergonomi | Blogg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *